Archivio
Inspired by Cinema Ritrovato: interview with Mark Cosgrove and Geoff Gardner
Il Cinema Ritrovato is nothing if not inspiring. Returning home from Bologna after another jam-packed edition of the festival, many film programmers and enthusiasts will hopefully come away with their eyes sparkling, their minds buzzing, and as Gian Luca Farinelli put it in his closing remarks in Piazza Maggiore, with a restored faith in the world and its future. It was during these moments of digestion post-festival that the idea came to both Mark Cosgrove and Geoff Gardner to set up events in their home countries inspired by what they had experienced in Bologna: Cinema Rediscovered in the UK and Cinema Reborn in Australia.
The anti-colonial gaze in ethnographic cinema: “Voyage au Congo” e “Marquis de Wavrin”
The ability of the camera to capture beauty and tell stories presented irresistible opportunities for many fields of research at the start of the twentieth century, including for ethnography, the study of people and cultures. Here was a tool to capture what the eyes of voyagers would marvel at as they explored exotic contexts rarely witnessed by Europeans, if not by conquerors – a tool which had the potential to challenge the perspectives set up by these colonizing powers. This gaze may be recognised in the work of two pioneering filmmakers featured in the Documents and Documentaries strand of this year’s edition of Il Cinema Ritrovato: Voyage au Congo (1927) by Marc Allégret, and the ethnographic films of Marquis Robert de Wavrin, explored in a new documentary by Grace Winter and Luc Plantier, Marquis de Wavrin. Du Manoir à la Jungle (2018).
Un’ode a Ingmar Bergman. Intervista a Margarethe von Trotta
La regista tedesca Margarethe von Trotta ha sempre detto che Ingmar Bergman è il suo Maestro. Ma quando la produttrice Konstanze Speidel le propose di girare un film sul regista svedese, lei inizialmente rifiutò l’idea: “non è possibile, ho troppa paura e lui è troppo grande.” Il suo primo documentario Searching for Ingmar Bergman fa parte della rassegna dedicata al regista svedese in occasione del centenario della sua nascita. “Finalmente non potevo più negare di essere innamorata – e lo sono sempre stata – di Bergman – non come le altre donne, ma come una regista verso un altro regista.” La reverenza verso il suo genio artistico, la mancanza di fiducia in sé e l’ispirazione che dà vita a nuove passioni sono al centro del rapporto tra von Trotta e Bergman.
Interview with Pamela Hutchinson at Cinema Ritrovato 2018
This isn’t Pamela Hutchinson’s first time at the rodeo. Her first visit to Il Cinema Ritrovato was in 2013. “I told myself I couldn’t really keep come back because it wasn’t purely a silent film festival”, she admits, “but that resolve didn’t last very long and I have been back virtually every year since”. Hutchinson describes how she fell in love with the festival, which she refers to as “absolutely essential… a real kind of refresher in the middle of the year for the archive film world”. So much so that earlier this year she wrote a rallying article on her blog, SilentLondon.co.uk, on how to really live the festival, with useful tips for first-time festival and silent film hunters.
Intervista a Marie-Claire Kuo, fondatrice del Centro di documentazione e ricerca sul cinema cinese
Mentre in Francia il movimento del Sessantotto aveva dato il via alla scoperta di nuove culture, la rivoluzione culturale in Cina stava contemporaneamente chiudendo le vie di comunicazione con l’estero. In quel periodo Marie-Claire Kuo, curatrice della sezione ‘La rinascita del cinema cinese (1941-1951)’, era ricercatrice presso il dipartimento di cinese dell’Université Paris-VII. La sua missione di approfondimento e condivisione della cultura cinese attraverso il cinema la condusse a fondare nel 1979 il Centre de documentation et de recherche sur le cinéma chinois (CDCC). I film cinesi in rassegna al Cinema Ritrovato provengono principalmente da questa collezione.